2014. május 31., szombat

Tényleg tud rossz könyvet is írni a híres írónő, avagy Kerstin Gier rágógumija



A fiúk olyanok, mint a rágógumi – édesek, és könnyű őket az ujjunk köré csavarni


„A rágógumi (angolul: chewinggum vagy chiclegum) egy nyúlékony, ízesített, rágásra alkalmas élvezeti cikk, melyet az édességek csoportjába sorolnak”. Wikipédia

Fülszöveg: 
Sissi tizenhárom éves, meglehetősen szemtelen, rettenetesen gyenge matekból – és őrülten szerelmes! De Konstantint, álmai hercegét, csak az idősebb, „tapasztalt” lányok érdeklik… Ez ugyancsak bosszantó, hiszen ami a csókolózást, vagy azt a híres-nevezetes „első alkalmat” illeti, Sissi egyszerűen nem rúghat labdába. Így hát eget-földet megmozgat, sőt, óvodáskori barátját, Jakobot is bevonja, hogy még idejében szert tegyen a legszükségesebb ismeretekre a témában…

Rendkívül szórakoztató, ragyogóan megírt szerelmes történet – pontosan olyan, amilyenek a mai lányok! 




 Ez a könyv ténylegesen olyan volt, mint a rágógumi. Az elején nem igazán akartam a számba venni, és amíg meg nem puhult és nem éreztem rendesen az ízét, addig nem is élveztem.  A külseje igazán taszító volt.  De ezt bővebben a borító résznél. A könyv első felét ezzel a dallal tudnám jellemezni: 



Azt hittem így is marad, de végül a rágóval ellentétben inkább a végére lett valami íze. Nem mondom, hogy egy világszínvonalú könyvvé fejlődött volna, de amikor a végére értem, már nem is akartam annyira a falhoz vágni. Most felmerül bennetek egy kérdés? Vajon miért olvastam végig, ha az eleje ennyire siralmas volt? Jó kérdés, talán mert tudni akartam, hogy milyen mélyre lehet süllyedni.
 

Az alapsztori miatt az egész könyv olyan, mintha 10 éves gyerekeknek írták volna eredetileg, csak közben rájöttek, hogy inkább a nagyobb korosztály lenne rá vevő, így változtattak. A lényeg mi lenne más, mint a szerelmi bánat (13 évesen,jaaa), és több, még ennél is nagyobb hülyeség.


A karakterek a végtelenül szimpla történet ellenére eléggé kidolgozottak voltak, nem csináltak semmit se véletlenül, mindenkinek volt valamilyen célja (aminek elérése érdekében ármánykodott). Persze a 13 éves karakterektől nem vártam sokat. Jól tettem, mert nem is forgattak a fejükben világmegváltó gondolatokat. Teljesen átlagos 13 évesek voltak.

Főhősnőnk, Elisabeth, aki valamilyen úton-módon nagyon utálja a nevét és ezért azt az egész könyvben kavarják, azaz majdnem mindenki máshogy szólítja pl: Elsbeth, Sissi stb. Tehát Sissi–nevezzük mondjuk így – eléggé társasági lény, aki mindig kimondja, amit gondol. Nem tökéletes, sőt kifejezetten szerencsétlen, és ha nem lenne egy „védőangyala”, akinek majdnem mindig sikerül őt kihúznia a gázos helyzetekből, akkor nyugdíjas koráig szobafogságot kapna, az tuti.

Mi lenne főhősünkkel szerelem nélkül? Így aztán biztosak lehetünk benne, hogy feltűnik egy marha helyes, mondjuk rocksztár külsejű srác, akinek még véletlenül sem barna a szeme. És igeen! Beletalált. Meglepő módon pont van itt egy ilyen srác, akibe Sissi elsőre egy ilyen nagy durranás jelleggel beleszeret (innentől kezdve a már-már undorítóan szerelmes csajt játssza, aki nem is lát a rózsaszín ködtől), és elveszik a srác kék Wick-torokfájás-megszüntető-cukorka-színű szemeiben. A fiú 16 éves és esze ágában sem áll pisisekkel kezdeni és matekból korrepetálja Sissit, aki a korrepetálások alatt is teljesen hülyét csinál magából néhány megszólalásával. Pl: „mikor megtanultam osztani, akkor még szűz voltam.”
 Ilyen kis bénázásokkal telik a történet és a lány nem szégyell mindent bevetni a teljes sikerért, hogy az ő szavaival éljek: „Szilárdan elhatároztam, hogy az én regényem heppienddel végződik”, tehát nem gondolkodik, képes lenne még egy adag libazsírt (!) is bevetni, hogy levegye a lábáról a szegény korrepetitort. 


Borító: csak annyit tudnék mondani, hogy nem akarom még egyszer a kezemben tartani. 10 évesen ilyesmi borítójú könyveket olvastam és így visszagondolva szerintem az összes ilyen szívecskés jujj, de nagylányoknak való könyvet kiolvastam a gyermekkönyvtár csajos részlegéről. Igen, amikor tegnap az utcán a kezemben tartottam ezt a könyvet, próbáltam úgy tartani, hogy ne látszódjon a nagyon teleszívecskézett oldala. Szégyelltem a borítót az emberek előtt. Ritkán, de van ilyen, ez az igazság.


Hogyan lehet, hogy ez a mindenki által fantasztikusnak tartott írónő egy ilyen könyvet írt?  Nem tudni, én sem tudom, de nem mondanám így már a végére, hogy kimondottan siralmas volt, inkább meglepő, hogy egy ilyen bénán kezdődő könyvet fellehet még javítani, persze az Időtlen szerelem trilógia mellett nem rúghat labdába.

Dióhéjban ez lenne a híres Kerstin Gier rágógumija.



Az írónő:

„1966-ban született, és többé-kevésbé munkanélküli tanárként kezdett el írni 1995-ben. Hatalmas sikerrel: már az első regényét megfilmesítették. Időközben nemcsak felnőtteknek szánt regényei szerepelnek rendszeresen a sikerlistákon, hanem ifjúsági könyvei is. A Gwendolyn és Gideon kalandjairól szóló trilógiának köszönhetően („Rubinvörös”, „Zafírkék”, Smaragdzöld”) az egyik legismertebb német ifjúsági szerzővé vált. A DeLIA díjjal kitüntetett írónő Bergisch Gladbach közelében él családjával.”

Eredeti megjelenés: 2007
Kiadó:  Könyvmolyképző
Honnan szereztem: Könyvtár

Úgy összeségében: 5/10


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése