2014. március 11., kedd

Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig, avagy hogyan sikerülhet egy fogalmazás kísérlet hajnali kettőkor

Igen, nekem is kellett erről fogalmazást írnom. Gondoltam próba-szerencse felteszem ide. :)

Tartalom: (Szerintem felesleges mert mindenki ismeri)

Szerintem...

Légy jó mindhalálig...

Móricz Zsigmond "Légy jó mindhalálig" regényét 1920-ban adták ki. Olyan személyes, fájdalmas élményekről ír, hogy azt is gondolhatnánk, ez valójában önéletrajzi írás, és Móricz a saját gyermekkori szenvedéseit idézi fel a regényben. A író maga azt is tagadta, hogy ez vádirat lenne a debreceni kollégium ellen. Egyik levelében így ír erről:
"Nyilas Misi tragédiájában nem a debreceni kollégium szenvedéseit írom meg, hanem a kommün alatt s után elszenvedett dolgokat [.] Én akkor egy rettenetes vihar áldozata voltam. Valami olyan naiv és gyerekes szenvedésen mentem át, hogy csak a gyermeki szív rejtelmei között tudtam megmutatni azt, amit érzetem , s lám, az egész világ elfogadta, s a gyermek sorsát látták benne."
Mégis biztosak lehetünk benne, hogy saját élmények nélkül Nyilas Misi története nem sikerült volna ilyen szívfacsaróra. Móricz is éppen olyan szegény családból származott, mint regényhőse. Misit és öt testvérét nagyon nehéz körülmények  között neveli ács apja és folyton dolgozó édesanyja.
Misinek minden krajcár számít, de szülei adományát mégis visszaküldi; hogy ne legyen még nagyobb teher a családon, maga is munkát keres. Ezek a körülmények (a nyomor és a nélkülözés) kísértetiesen hasonlítanak Móricz gyermekkori éveire Prügyön, ahol ahogy ő mondta a "feledhetetlen szenvedés éveit" élte át. Igazából ez a történet egy kisfiú szenvedéstörténete. (Én inkább az "Egy kisfiú szenvedései" címet adtam volna neki, bár a Légy jó mindhalálig igazán hátborzongató és már előre sejteti, hogy tragikus történetről lesz szó.) Nyilas Misivel minden rossz megesik, ami csak egy iskolában a gyengébbekkel megeshet. Sokan csúfolják, piszkálják, lekezelően bánnak vele, pedig ő semmi mást nem szeretne igazán, mint a kis Nyilas Misiből igazi Nyilas Mihály lenni. Hiába jeles tanuló , becsületes, szerény, szorgalmas, segítőkész, ezeket a tulajdonságokat a diáktársak sem akkor, sem most nem értékelik, Misi hiába igyekszik felnőttként helytállni sosem kerülhet az iskolai hierarchia csúcsára. Nyilas Misi a debreceni kollégiumban egy ártatlanul szenvedő "lúzer".
A történetet vázlatpontokba "sűrítik" a fejezetek elején lévő rövid összefoglalók, amelyek inkább a fejezetek hangulatát adják vissza, semmint a pontos eseményeket rögzítenék, mégis ha csak ezeket olvasnánk is el, megéreznénk az egész regény hangulatát.

Ebben a regényben egy ártatlan, tapasztalatlan kisgyerek úgy kerül szembe a felnőttek világával, a lopással, csalással, hazugsággal és vádaskodással, hogy nincs rá felkészülve. Rossz látni, hogy milyen jóhiszeműen és kedvesen bánik azokkal, akik kihasználják. Nem érti, hogy mi történik vele, de teljesen átérzi az igazságtalanságot és majdnem belehal a csalódásba. Hiába "happy end" a vége, reménykedünk, hogy Misi meggyógyul és sokkal jobb iskolába kerül, jó emberek közé, akik talán nem bántják majd, mégsem múlik el az a rossz érzés, hogy ami megtörtént, azt már nem lehet jóvá tenni.


Eredeti megjelenés: 1920
Író: Móricz Zsigmond
Képek forrása: www.wikipedia.com; www.bookline.com

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése